اخباراقتصاد وبورصة

السيسي: نحتاج لـ3 تريليونات جنيه لتوفير 6 ملايين وحدة سكنية

كتبت: دينا حافظ

أكد الرئيس عبد الفتاح السيسي، أن الدولة المصرية في حاجة إلى من “2 إلى 3” تريليونات جنيه لتوفير “5-6 ” مليون وحدة سكنية في إطار مواجهة البناء غير المخطط.

وقال السيسي خلال كلمة ألقاها اليوم السبت، خلال افتتاحه عدد من مشروعات إسكان بديل للمناطق الغير أمنة، :” ناس تقولي ما تسيب المساكن الغير أمنة كده.. الناس عايشة وخلاص.. مقدرش ومعرفش أقول مالي، ومقدرش أشوف وأسكت ونفضل نكسر في تحديتنا، ولازم نفضل نبني ونغير حتى نخلي الناس في وضع أحسن ونؤدي ما أقسمنا عليه، ونكون قد الأمانة أن شاء الله”.

وأضاف الرئيس السيسي: “الموضوع ده لا الحكومة بس ولا الدولة بس، الكلام ده بقوله أمام ربنا طول ما النمو السكاني اللي موجود في مصر بالمعدلات دي لن نستطيع التحرك للأمام، ولو مفيش المعدلات دي الوضع هيكون مختلف، وكل 2 مليون يحتاجون إلى مدراس ومستشفيات وفرص عمل وعاوز وعاوز، مين يقدر كدولة على كده؟”.

كما أكد السيسى، على أهمية الرقمنة، مشيرًا إلى أن الهدف منها الرؤية بشكل جيد، كي تعطي الدولة كل إنسان حقه دون هدر، مضيفًا:” تشكل خلال الـ 50 سنة الماضية ممارسات، وعرفت الناس تستفيد من الدعم والإجراءات المماثلة، حيث لم يتواكب تطور المجتمع عشان نقدر نظبط ده ولما وقفت الموضوع ده من عامين، قلت للتأكد من أن درجة جودة البيانات عالية جدًا وموثوق فيها، كي نعطي الناس حقوقهم بدون ظلم”.

مقالات ذات صلة

زر الذهاب إلى الأعلى