فن ومنوعات

مش كل الرجالة الستات بتصرف عليهم..مراد مكرم مدافعاً عن الرجل المصري

كتبت سعاد محمد

 

نشر الفنان مراد مكرم منشوراً عبر حسابه الرسمي بموقع التواصل الإجتماعي الفيس بوك مطالباً فيه بأنصاف الرجل المصري في المجتمع، نظراً لتعرض الرجال لحالة من الهجوم الكبير عليهم بسبب شكوى السيدات من عدم تحملهم المسوؤلية.

 

حيث كتب مراد قائلاً (معلش استحملوني شوية علشان بجد فاض الكيل، مش كل الرجال الستات بتصرف عليهم، مش كل الرجالة بيتهربوا من مسؤلياتهم ولا حتى الغالبية، المشكلة أن الستات اللى متجوزة رجالة بجد ما بيعلنوش عن ده، لأنه الطبيعي أو لأنهم خايفين من الحسد، إنما إلى متجوزين أو متطلقين من الذكور، ماليين الدنيا كلام ، فبقت الصورة المتصدرة للعالم أن الرجل المصري ليس له فائدة، حرام عليكم)

 

وأضاف الفنان مراد مكرم وقال( غالبية الرجالة المصريين متعذبين، علشان يوفروا حياة كريمة لولادهم، غالبية الرجالة المصريين متربيين على المسؤولية وشيل الهم، لأنه جزء من تكوينهم ومعظمهم ما بيسمعش حتى كلمة شكرًا بحجة أنه واجبكم).

 

وأشار الفنان مراد مكرم إلى أن( نسبة كبيرة من اللى ما بيصرفش على ولاده مثلًا في حالات الطلاق، بيبقى عِند ، ما بقولش إن ده صح، بس برضه الستات فيه منهم بيقوم بأفعال سيئة ، اصرف بس ما تشوفش ولادك غير بمزاجي، اصرف بس مالكش دعوة بتربية العيال، مش عجباني تربيتك، أومال اتجوزتيه ليه).

 

وتابع مكرم منشوره ( كل راجل حسب تربيته، وماتنسوش إن اللى مربياه ست زيكم، لو فيه حسب الإحصائيات 30% من البيوت بيعولها ست، ففي 70% بيعولها راجل، يعني الغالبية العظمى، وما تنسوش برضه أننا مجتمع يعتقد أن الراجل في الأصل عليه كل حاجة، وده مش موجود بره طبعًا، وبالتالي ما بنسمعش عن ستات بتتكلم ، لأن في الأصل الحياة عندهم مشاركة وكله بالنص).

 

واختتم الفنان مراد مكرم منشوره مطالباً المجتمع بالرفق بالرجال وقال( رفقًا بالرجالة يا جماعة، فيه منهم شايل جبال ما يحتملهاش بشر، الله يرحمك يا أبي، رغم كل خلافاتكم كنت راجل ومهنِّي أمي، اللى ماشتغلتش يوم في حياتها).

يذكر أن الفنان مراد مكرم يعرض له حاليا مسلسل أجازة مفتوحة عبر شاشة قناة onالفضائية، وهو من نوعية أعمال 40 حلقة، وتدور أحداثه في إطار اجتماعي حول القضايا الزوجية والمشاكل التى تواجهها فى تربية الأبناء.

ويضم مسلسل أجازة مفتوحة عددا من نجوم الوسط الفني أبرزهم الفنانة القديرة سميحة أيوب، شريف منير، لقاء الخميسي، وملك قورة، ونور محمود، ودنيا ماهر، ومراد مكرم، وكريم أبو زيد، وهشام إسماعيل، وهدى مجد، وصبا الرافعي، وألفت عمر، ومحمد العمروسي، وأحمد زكريا، وتأليف أحمد محمود أبو زيد وإخراج محمد عبد الرحمن حماقي.

مقالات ذات صلة

زر الذهاب إلى الأعلى