فن ومنوعات

مواقف من حياة الفنان زكي رستم “تفاصيل”

إسراء البواردي

حكت الإعلامية ليلى رستم، ابنة شقيق زكي رستم المولود في 5 مارس 1903؛ عن عمها في حوار مع الإعلامي مفيد فوزي ببرنامج “مفاتيح” أبريل 2014، إذ قالت: “عمي زكي كان إنسان غير عادي، كان فنان حقيقي وعاشق فنه وأعطاه كل شيء بما فيه نصف ثروته، وعبد الناصر أخد النص التاني”.

واضافت:كان صعب أوي إنك تتفاهم معاه، ومكنش له أصحاب، عاش في عمارة يعقوبيان طول عمره بعد ما جدتي (أمينة هانم) طردته، قالتله: يا زكي يا تقعد معانا في البيت هنا، يا تروح تشوف لك حتة تانية تقعد فيها، إنما مرفوض أنك كل يوم ترجعلي البيت وش الصبح عشان المسرح وعندك أختين لسه متجوزوش، فخد بعضه ولّم هدومه ومشي من البيت”.

وتابعت:كان يجد حياته كلها في فنه ولعب البلياردو، ولم يتزوج، وعبد الناصر ورثه وأخد بقية أطيانه، أخد كتير، عمي كان ثري جدا وورث أطيان كتير”.

وقال عنه الفنان الكبير الراحل فريد شوقي في حوار له مع الفنان الراحل فاروق الفيشاوي: “عمل فيّا فصل زمان مش ناسيه، وأنا بعمل فيلم (جعلوني مجرما) قلت للأستاذ رمسيس نجيب عايزين زكي رستم، بعتنا له قبل الفيلم بشهرين تلاتة، طلب مبلغ كبير 800 جنيه، كان مبلغ كبير أوي، قلته خلاص لأ سيبه مش عايزينه”.

وايضا الفنان نور الشريف، قال أثناء تدريسه ورشة تمثيل في الكويت، عن زكي رستم: “إحنا اتربينا على أننا نشوف بيتر إيدل بيمثل إزاي، كل الأدوار اللي عملها كان عبقري ومرعب، عندنا في مصر واحد أكثر عبقرية منه، وهو زكي رستم، زكي رستم لم يتم تقييمه”.

مقالات ذات صلة

زر الذهاب إلى الأعلى